
Сюжетът на "Кралят отвъд портата" се развива около тримата главни герои - Тенака, Анаис и Декадо. За разлика не само от историите в останалите романи от "Сага за Дренай", а и тези в повечето фентъзи романи, тук персонажите, макар и прославени войни, са много несигурни в издръжливостта и късмета си. Уповават се на натрупания опит, който притежават и най-вече на блъфиране - нещо, с което Тенака Хан се откроява над останалите. За всичко друго, надеждата е угаснала и всички разчитат на него, техния лидер, да запали искрата отново. Историята също така разглежда с много по-мрачен поглед света на Дренайците в сравнение с миналата книга. За това допринасят сцените на сурова бруталност и насилие, както и отлично обрисуваната от автора кървава картина, над която е надвиснало усещането за пустота и мрак. Това усещане, с разлистването на страниците, се превръща в нещо повече и постепенно започва изцяло да изпълва сцените, дори тези на отчаяно престорена радост.
Много биват разочаровани от книгата, когато започнат да я четат, заради явната прилика с историята на "Легенда" - отчаяната битка, сломените персонажи, придвижването на един батальон и очакването на друг. Структурата наистина е много сходна - еднакъв конфликт, просто едно поколение по-късно. Историята обаче има толкова оригиналност да предложи, че това се забравя. Толкова завличаща и така увлекателна, че тази сходност започва да пасва и да изглежда като нещо, което е съдбовно. Сякаш съдбата нарочно създава това повторение на историята, за да тества новото поколение, което има толкова общо с предците си от миналото. Разочароващото в тази книга не е това, а сцените. Има такива, в които се случват напълно произволни неща нямащи нищо общо с историята, персонажите или развитието на което и да е от двете. Особено във втората част на книгата, където това се случва твърде често и става дразнещо.
Това, на което Гемел изглежда не е особено отдаден са любовните истории в новелите му. Романтиката между персонажите се случва в твърде предвидими и очаквани моменти, а освен това групирането на двойките е твърде удобно и поради това се усеща неестествено. Би могло да се каже, че това се дължи на сложното разбиране на автора за човешката природа и психика. Тази неадекватност на тема романс се среща в повечето героично ориентирани новели, които са съсредоточени върху битките и сраженията.

Персонажите този път са много по-интересни, защото за разлика от тези в "Легенда", освен тежестта на една отчаяна битка, тези тук носят товара на личностните си конфликти. Някои от тях представляват доблестни мъже, които са кривнали от пътя си, а други не могат да намерят своя. Интересно е представена силната жена, а това е нещо, което много малко автори са правили по онова време. Този образ е поставен в ситуация, в която каквото и да прави ще изглежда слаба, защото животът я е съкрушил и всичкият ѝ живец, сякаш е изцеден от нея. Независимо товарът, който е поставен на раменете ѝ, Райван впечатлява със смелостта и решителността си - качества, които я правят лидер не по-малко способен от който и да е от мъжете в историята.
Описанията и прозата, както е в стила на Гемел, отново са леки и ненатоварващи. Приятно четиво, за което е задължително да се прочете първата книга, независимо че сама по себе си "Кралят отвъд портата" разказва завършена история с богато съдържание, което е отлично побрано в малкото ѝ страници. Въпреки факта, че на публиката тази книга се харесва най-малко, аз смятам, че е една от най-впечатляващите в поредицата, защото персонажите са толкова сломени, прекършени и докарани до ръба. Те нямат какво да губят, нямат дори причина да се борят, но продължават да го правят. Защо го правят - става ясно с развитието на историята.
Оценката е 4+. Evil is never truly strong, for it is born of fear.